google-site-verification=akUFfWvvEWH_P2ndqxr0JoQuK_pZhbPyS5l_EY28dtM

Deze vraag krijg ik wel eens vaker wanneer ik in gesprek ga met potentiële klanten. Een tijd geleden belde een vrouwelijke ondernemer me om een kennismakingsgesprek in te plannen met haar en haar partner in hun gezamenlijke business.. Ze zei, en ik quote: “De vriend van mijn vriendin is ook ondernemer en is op zoek naar een nieuwe boekhouder. Alleen… op je website staat dat je alleen met vrouwelijke ondernemers werkt. Werk je niet met mannen?

Ik moest hier heel hard om lachen omdat mij die vraag al twee keer eerder was gesteld. Op mijn website staat ook letterlijk: ‘Ik help vrouwelijke ondernemers […]’. Het klopt dat vrouwelijke ondernemers tot mijn doelgroep behoren, maar dat wil niet zeggen dat ik niet met mannen wil werken. Helemaal niet. Ik heb ook een aantal mannelijke ondernemers als klant.

Ik vind het wel heel interessant wat hier gebeurt. Het heeft me ook weer aan het denken en aan het voelen gezet. Het geeft aan dat ik vooral op mijn gevoel mag vertrouwen. Als het goed voelt, dan zit het altijd goed. De keuze is aan mij met wie ik wil werken. Maakt het dan uit of het mannen of vrouwen zijn? Nee, eigenlijk niet. Ik dacht namelijk steeds dat mijn doelgroep de vrouwelijke ondernemer is omdat vrouwen met een andere energie ondernemen dan mannen. Althans. door een aantal gebeurtenissen in het verleden was dat mijn waarheid geworden. Ik zie nu dat dat helemaal niet zo is.

Op zoek naar de klik

Zo had ik eind vorig jaar een afspraak met een mannelijke potentiële klant. Hij is fiscalist en heeft handjes nodig tijdens drukke periodes van belastingaangiftes. Hij stelde mij dus diezelfde vraag. Op een iets andere manier maar in de basis kwam het op hetzelfde neer.

Ik zei tegen hem: “het is niet dat ik niet met mannen wil werken, want anders zat ik hier niet. Over het algemeen vind ik hun energie veel anders dan bij vrouwen en runnen ze op een rationele, harde manier hun bedrijf. Niet allemaal, maar de meeste toch wel. Dat zijn gewoon niet de ondernemers waar ik mee wil werken.” Ik werk het allerliefste met ondernemers, vrouwelijk of mannelijk, waar ik een klik mee heb.

Ik ben altijd op zoek naar DÉ KLIK met een ondernemer. Verbinding vind ik namelijk heel belangrijk in een samenwerking. Ik wil werken met ondernemers waar ik me goed bij voel. Daarom ga ik ook altijd eerst in gesprek met ze. Onder andere om te kijken of die klik er is en natuurlijk om te onderzoeken wat de hulpvraag precies is en op welke manier ik deze ondernemer het beste zou kunnen helpen.

Aan het eind van het gesprek met de Fiscalist zegt hij tegen mij: “Chantal, het is net alsof je hier al jaren komt. Het voelt zo vertrouwd!”.

En dat is het. Dit is precies wat ik bedoel. Dit zijn de ondernemers waar ik het liefste mee werk. En dan maakt het me niet uit of deze mannelijk of vrouwelijk zijn.

Met de meeste van mijn klanten heb ik die verbinding. Ik kan er niet precies de vinger op leggen wat het nu precies is. Eerst dacht ik dat het iets met leeftijd te maken heeft. Ik heb dit jaar natuurlijk de 5o aangetikt, ook al voel ik me alles behalve een Sarah. Wanneer je wat ouder bent heb je al meer ervaring dan een jonkie. Tenminste dat was altijd mijn waarheid.

Het laatste jaar heb ik daar veel over nagedacht. Ik heb het wel eens eerder genoemd dat mijn jongste dochter op 4-jarige leeftijd, bijna 11 jaar geleden, de diagnose Leukemie kreeg. Als ze gezin hebben we 2 jaar lang een hele zware periode doorgemaakt. Het bleef niet bij die 2 jaar. Het heeft voor mij heel lang geduurd voordat ik mezelf weer weer teruggevonden heb. Ik ben er nog steeds niet helemaal, maar dat is oké. Op persoonlijk vlak heb ik ook een hele reis gemaakt. Het heeft me gevormd tot de persoon die ik nu ben.

Ik ben er nu wel achter dat de ziekte van mijn kind, dat wat wij meegemaakt hebben, dat dat is waar ik de verbinding mee maak met andere ondernemers. Niet dat ik bij het kennismakingsgesprek mijn hele hebben en houwen op tafel gooi hoor. Het is het gevoel wat ik dan bij iemand heb, de lichaamstaal en de blik in de ogen. Ik voel me op mijn gemak bij hen en het gesprek loopt heel prettig. En dan maakt het ook niet uit hoe oud of jong iemand is. Een jonge ondernemer kan ook al heel veel hebben meegemaakt waardoor zij op een bepaalde manier over dingen denken en praten. De nodige levenservaring opgedaan heeft. Ik denk dat dat het is wat ik dan voel.

De verbinding met klanten

Van de week had ik een kennismakingsgesprek met een jonge vrouwelijke ondernemer, Zij had me vorig jaar zomer ook al benaderd maar toen zijn we niet tot een kennismakingsgesprek gekomen omdat er iemand in haar vriendenkring met de boekhouding wilde helpen. Ze mailde, en ik quote: “Je snelle reactie en vriendelijke service zal ik niet vergeten! Ik weet je nu te vinden”. Door omstandigheden heeft ze nu weer contact met me opgenomen en een afspraak ingepland.

Deze vrouwelijke ondernemer geeft coaching met paarden. Ik heb zo’n coaching een paar jaar geleden gehad en ik vond dat echt een geweldige ervaring. Ik heb daar toen een podcast over opgenomen. Tijdens de lunch die ze meegebracht had vertelde ze me dat ze die aflevering had geluisterd om te horen en te voelen hoe ik praat en over dingen denk. Dat had ze al als prettig ervaren.

Voor het kennismakingsgesprek had ze mijn vragenlijst ingevuld. Dat laat ik trouwens potentiële klanten altijd vooraf invullen zodat ik al wat meer weet over hun bedrijf en hulpvraag en ik me een beetje kan voorbereiden. Een paar van die vragen zijn: Waarom wil je een gesprek en waar loop je tegen aan?

Deze ondernemer wil haar eigen boekhouding blijven doen maar soms weet ze nog niet zo goed of haar boekhouding klopt en of ze fouten maakt. ‘Ik wil graag groeien met mijn bedrijf en daarvoor moet de boekhouding altijd op orde zijn.’

Ik kan het alleen maar toejuichen dat ze haar boekhouding zelf wilt doen. Het geeft haar binding en feeling met wat er financieel gebeurt in haar bedrijf. Wanneer ze dit onder controle heeft, kan ze ook meer toekomstgericht gaan ondernemen. Grip houden op haar financiën en aan welke knoppen om moeten om en financieel gezond bedrijf op te bouwen. Ze heeft iemand nodig die qua boekhouding over haar schouder meekijkt en haar waar nodig stuurt. Dat hebben we besproken tijdens onze afspraak. Ook heb ik haar verteld dat ik op zoek ben naar testklanten voor mijn te ontwikkelen traject. Dat vond ze ook wel interessant. We hebben een heel fijn gesprek gehad en we voelden allebei dat het met die klik wel goed zat.

Moraal van dit verhaal is dat ik niet alleen met vrouwelijke ondernemers werk maar ook met mannelijke. Of ze nu al wat ouder zijn of nog heel jong maakt ook niet uit. Voor mij is die verbinding het allerbelangrijkste. Anders wordt het een hele stroeve samenwerking en daar pas ik voor.

Denk je nu, met haar wil ik ook wel een gratis 1ste Hulp bij je boekhouding kennissessie?

Wacht niet langer en klik op onderstaande link:

https://www.creatals.nl/gratis-ehbb-verkenningssessie/

 

Dan wens ik je voor nu een prettige week en zie ik je bij de volgende blog weer!